خدمات

چرا باید از تمپر قهوه استفاده کنیم

چرا باید از تمپر قهوه استفاده کنیم
چرا باید از تمپر قهوه استفاده کنیم

چرا باید از تمپر قهوه استفاده کنیم؟ وقتی صحبت از درست کردن یک قهوه عالی و خوشمزه می شود می توان گفت که تمپ کردن قهوه اخرین مرحله و نوعی فوت کوزه گری محسوب می شود. تفاوت میان یک اسپرسوی خود و یک اسپرسوی بد را از اینجا می توان فهمید. در ایم مقاله می خواهیم در مورد دلیل استفاده از تمپر قهوه صحبت کنیم. اگر شما هم نمی دانید چرا باید از تمپر قهوه استفاده کنیم؟ در این بخش با فیدار سورن همراه باشید.

چرا باید از تمپر قهوه استفاده کنیم؟

تمپر یکی از ابزار باریستا می باشد. تمپ کردن قهوه کمک می کند اطمینان حاصل کنید که سطح اسپرسوی شما داخل پرتافیلتر کاملا یکنواخت است و هرگونه حبابی که می تواند منجر به استخراج بیش از حد و یا کم قهوه شود را از بین می برید. این کار با استفاده از تمپر قهوه امکان پذیر است. به این روش می توانید قهوه های آبکی را حذق کنید و یک قهوه غلیظ و باب میل داشته باشید.

تمپینگ قهوه یک عمل مرموز و پیچیده نیست که فقط کسانی که قهوه زیاد می نوشند یا باریستاهای حرفه ای می توانند آن را انجام دهند. این کار به سادگی فشرده سازی قهوه ریز آسیاب شده درون یک پرتافیلتر می باشد. در این مقاله به این موضوع می پردازیم و اینکه چرا استفاده کردن از تمپر قهوه مهم است. پس با ما همراه باشید.

اهمیت استفاده از تمپر قهوه

تمپینگ قهوه اسپرسو روشی است که یک باریستا برای تبدیل مقدار مناسبی از قهوه آسیاب شده و تبدیل آن به کیک قهوه (ذرات به هم فشرد شده قهوه) به طور یکنواخت در داخل پرتافیلتر استفاده میکند. جایی که آب و قهوه برای تبدیل شدن به اسپرسو با هم تماس پیدا می کنند. چرا لازم است این کار را انجام دهیم؟

اسپرسو باید به اندازه کافی فشرده شود تا فضای کمی بین سطح قهوه و هدگروپ دستگاه اسپرسوساز ایجاد شود. هنگامی که ذرات قهوه خیس می شوند، به طور طبیعی کمی متورم می شوند، حال اگر قهوه فضا برای افزایش حجم نداشته باشد از پرتافیلتر بیرون پرتاب می شود.

بیشتر بخوانید: پیچر چیست؟ طرز استفاده از پیچر

چرا باید از تمپر قهوه استفاده کنیم

چرا باید از تمپر قهوه استفاده کنیم

یکی دیگر از دلایل اصلی تمپینگ این است که آب تنبل است. نمی‌خواهد کار سختی را انجام دهد و به دنبال عبور راحت از بین ذرات قهوه است. تنها چیزی که تنبل‌تر از آب است، آب تحت فشار است، و اگر با فشار وارد سطح نامرتب و فشرده نشده قهوه شود، انواع شکاف ‌ها و کانال‌ ها را پیدا میکند و از استخراج همه چیزهایی خوبی که می‌خواهیم جذب کند اجتناب میکند.

اما اگر بستر قهوه محکم فشرده شود و در یک سطح صاف قرار گرفته باشد، آب چاره ‌ای ندارد جز اینکه به طور یکنواخت از تمام ذرات قهوه عبور کند و در طول مسیر انواع طعم‌ ها را برای عصاره گیری بی نظیر قهوه اسپرسو بگیرد. الان که متوجه شدید برای درست کردن قهوه اسپرسو حتما باید از تمپر استفاده کنید، بهتر است مواردی که در ادامه گفتیم را رعایت کنید.

نکاتی برای انجام بهتر تمپینگ قهوه

می توان گفت همان قدر که میزان آسیاب کردن دانه های قهوه مهم است، تمپینگ مناسب هم نیز یکی از کلید های مهم برای درست کردن یک شات با کیفیت اسپرسو است. باریستاها تلاش زیادی برای اجرای صحیح تمپینگ خود انجام می دهند. این تلاش ها شامل موارد زیر می باشد.

  • انتخاب تمپر قهوه مناسب: تمپرها در اشکال، اندازه ها، رنگ ها و وزن های متفاوتی وجود دارند. اول از همه باید تمپر را هم اندازه با هدگروپ و پرتافیلتر خریداری کنید. پرتافیلتر ها دارای سایز های ۵۱، ۵۳ و ۵۸ می باشند که باید تمپر شما هم هم اندازه با دهانه پرتافیلتر باشد. از نظر وزن و طراحی دسته تمپر، مدلی را انتخاب کنید که هنگام انجام تمپینگ احساس راحتی داشته باشید.
  • فرم مناسب دست: اطمینان حاصل کنید که وقتی تمپر خود را به سمت پایین فشار می دهید، مچ دست شما باید کاملاًصاف باشد و آرنج شما با زاویه ۹۰ درجه خم شود. شما باید فشاری را که از ناحیه شانه و عضله سه سر خود وارد می شود احساس کنید و نباید احساس کنید که این نیرو به مفصل مچ شما ختم می شود.
  • قبل از استفاده از تمپر، از ترازوی دیجیتالی استفاده کنید! اگر تمپینگ قهوه را درست انجام دهید، اما میزان مناسبی از ذرات قهوه داخل پرتافیلتر نباشید، قهوه اسپرسوی خوبی نخواهید داشت. پس حتما اندازه مناسبی قهوه را آسیاب کنید. نه کمتر و نه بیشتر.

درنهایت فکر نکنید تمپینگ قهوه و استفاده از تمپر سخت است، با تمرین و تکرار در انجام این کار، به مهارت کافی خواهید رسید. همینطور برای خرید انواع تمپر و یا مشورت برای انتخاب مناسب ترین تمپر برای شما با کارشناسان فیدار سورن مراجعه کنید.

نحوه فرم دهی با تمپر

هنگامی که آماده هستید قهوه اسپرسو خود را کم کنید. اطمینان حاصل کنید که وقتی تامپر خود را به سمت پایین فشار می دهید، مچ دست شما کاملاً صاف باشد و آرنج شما با زاویه 90 درجه خم شود. شما باید فشاری را که از ناحیه شانه و عضله سه سر خود وارد می شود احساس کنید و نباید احساس کنید که این نیرو به مفصل مچ شما ختم می شود و هرگز وزنه را اعمال نکنید تا زمانی که مطمئن نشده اید که تامپر در سطح بستر قهوه قرار دارد: تپ ناهموار به معنای استخراج ناهموار است.

چرا باید از تمپر قهوه استفاده کنیم

چرا باید از تمپر قهوه استفاده کنیم

چقدر باید تمپر را فشرده کنیم؟

این سوال که چقدر یا کم باید کوبیده شود برای باریستاهای جدید مسئله بزرگی است. منظورم این است که اگر به شما بگویم 30 پوند به کیسه قهوه خود فشار بیاورید، آیا صادقانه می دانید که این به چه معناست؟ به طور مشابه، هیچ کس فکر نمی کند که شما مرد سختی هستید، اگر 100 پوند یا بیشتر اضافه کنید، قول می دهم.

درعوض، روی دستیابی به مقدار ثابتی از فشار – هر چه که ممکن است برای شما باشد – کار کنید و سعی کنید مطمئن شوید که هر بار که یک شات را در تسلیم قرار می دهید، آن را دوباره ایجاد می کنید. سازگاری همیشه کلیدی است. اگر برای تسریع یا کاهش سرعت استخراج خود (که باید بین 20 تا 30 ثانیه طول بکشد) نیاز به انجام تنظیمات دارید، فشار فشار خود را تغییر ندهید: در عوض، اندازه آسیاب قهوه خود را درشت تر یا ریزتر کنید).

چگونه از تمپر استفاده کنیم؟

برای استفاده از قهوه ساز، مراحل زیر را دنبال کنید:

سبد پورتافیلتر را با قهوه آسیاب شده پر کنید: از یک آسیاب قهوه برای آسیاب کردن دانه های قهوه خود با غلظت مناسب برای دستگاه اسپرسوساز خود استفاده کنید. سپس، سبد پورتافیلتر را با تفاله قهوه پر کنید.

قهوه را تراز کنید: از انگشت خود یا یک لبه مستقیم برای تراز کردن قهوه در سبد پورتافیلتر استفاده کنید و سطحی یکنواخت ایجاد کنید.

تامپر را روی قهوه قرار دهید: تامپر را روی قهوه در سبد پورتافیلتر قرار دهید و مطمئن شوید که در مرکز قرار دارد.

اعمال فشار: با استفاده از کف دست خود، فشار را به تامپر وارد کنید و تفاله های قهوه را به سمت پایین فشار دهید. از یک حرکت چرخشی برای توزیع یکنواخت فشار در قهوه استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *